Information med anledning av Covid-19

Hur påverkas jag som hyresgäst hos Aefab av coronaviruset? Vi försöker svara på alla dina frågor här.

Senast uppdaterad 2020-04-21

Vad gör Aefab för att motverka spridningen av coronavirus?

Om boende i en lägenhet har milda symptom på luftvägsinfektion (såsom hosta, feber, snuva, halsont) kommer endast akuta fel hanteras i lägenheten. Vid felanmälan samt vid inbokade möten kommer vi att fråga om dessa symptom.

För att skydda vår personal, minska risken för smittspridning och försöka hålla verksamheten igång tar vi inte emot besökare till våra arbetsplatser. Har man hosta, feber, snuva eller halsont får man inte vistas i våra lokaler, exempelvis våra bovärdskontor eller uthyrningen. Endast symptomfria besökare med bokade besök kommer att släppas in.

Vi uppmanar alla våra hyresgäster att för tillfället endast anmäla akuta fel om de har symptom på luftvägsinfektion eller känner sig krassliga, allt för att undvika onödiga kontakter som kan orsaka smittspridning.

Vår personal kommer inte att beröra hyresgäster, exempelvis med handhälsning. Vi kommer att hålla avstånd till hyresgäster vi möter på området. Vi uppmanar alla hyresgäster att göra likadant.

Hur påverkar det här mig som hyresgäst?

En del hyresgäster blir påverkade på det sätt att de planerade stamrenoveringarna skjuts upp – de får alltså vänta längre på det. Det kan också bli så att vi åtgärdar färre felanmälningar under en period, i synnerhet hemma hos dig som tillhör en riskgrupp.

Vilket är mitt ansvar som hyresgäst?

Du måste informera oss om du känner dig krasslig eller har symptom på luftvägsinfektion – innan vi kommer hem till dig – om du gör en felanmälan. Du behöver också ta ansvar, tillsammans med oss andra, för att minska smittspridningen genom att ha en god handhygien, att inte gå ut om du är sjuk, att hålla avståndet till andra människor och att undvika att träffa människor som är över 70 år gamla.

Min granne är smittad av coronavirus. Kommer ni att informera i min trappuppgång om det?

Nej, vi lämnar inte ut personliga uppgifter om hyresgäster i våra hus.

Får jag tvätta i vår gemensamma tvättstuga om jag är sjuk?

Är du sjuk så ska du hålla dig inomhus och inte använda de gemensamma tvättstugorna. Be någon du känner att hjälpa dig med tvätten under den tid du är sjuk, alternativt vänta tills du är frisk.

Jag är sjuk, och något har gått sönder i min lägenhet. Kommer ni och lagar det?

Om du är smittad av coronavirus eller uppvisar symptom kommer vi enbart att göra akuta åtgärder i din lägenhet. Akuta åtgärder är sådana åtgärder som måste göras omedelbart, till exempel för att det annars kan orsaka skador på din lägenhet. Det kan handla om stopp i avloppet, vattenläcka eller liknande.

Kommer ni att ge hyresrabatt till hyresgäster som drabbas? Andra gör ju det.
Det finns inga beslut om hyresrabatter eller hyressänkningar på bostadshyran med anledning av coronasmittan.

Kommer ni ge hyresrabatter till lokalhyresgäster?
Vi kan besluta om att erbjuda lokalhyresgäster anstånd med hyra. Anstånd betyder inte rabatt eller reducering utan att hyran ska betalas vid ett senare tillfälle. Varje fall bedöms enskilt.

Jag är i en riskgrupp och behöver hjälp, hur ska jag göra?
Om du tillhör en riskgrupp är det viktigt att du själv informerar om det när du gör en felanmälan. Vår personal kommer att ställa följdfrågor till de som felanmäler ärenden för att kunna säkerställa om det är akut eller om det kan vänta. Vi kan även göra individuella prioritetsbedömningar från ärende till ärende när det gäller våra hyresgäster i riskgruppen, allt för att mininera deras utsatthet för smittspridning.

Städar ni oftare nu i allmänna utrymmen som t ex tvättstugorna?
Som vanligt är det hyresgästerna själva som ansvarar för att hålla tvättstugorna i ett bra skick. Allmänna utrymmen städas som vanligt. I skolorna vi städar, gör vi extra rengöring av så kallade ”tagytor” som exempelvis dörrhandtag. Vi hänvisar till rekommendationen att tvätta händerna ofta och att använda handsprit för att minska smittspridning.

Kommer entreprenörerna att kunna gå in och fixa min lägenhet nu när det pågår en renovering?
Vi följer självklart även alla säkerhetsåtgärder som är rekommenderade under de jobb vi utför.

  • Ingen som har någon känning av förkylning får arbeta.
  • Vi tvättar händerna och använder desinfektion.
  • Vi frågar alltid personen/personerna som är hemma om de är friska.
  • Vi tar inte i hand eller har någon kroppslig kontakt med dig.

Vilka hygienregler gäller för era medarbetare och vad har ni för regler generellt för era medarbetare för att minska smittspridningen?
Alla anställda uppmanas att ta ansvar och följa de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten ger i syfte att förebygga smittspridning. Riktlinjerna finns i sin helhet på folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och alla medarbetare har god kännedom om vad som gäller.

För dig som vill ha mera information om coronaviruset:

Du kan hitta korrekt och uppdaterad information om nuläget i kommunen och information på flera olika språk på på www.ovanaker.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

För allmänna frågor om coronasmittan, ring 113 13.

För sjukvårdsrådgivning, besök Vårdguiden, www.1177.selänk till annan webbplats eller ring telefonnummer 1177, linjen är öppen dygnet runt.

Vid livshotande tillstånd ring 112

Senast uppdaterad 2020-04-21 15.26